29 Eylül 2010 Çarşamba

Kentli Çinli kadınlar tasarrufa sıcak bakmıyor

Ağustos böceği ile karıncanın öyküsünü bilmeyen yoktur. Günümüzde ön plana çıkan yaşam biçiminin daha çok karıncanınkine benzeyen, kötü günler için biriktiren, harcamaktan çok çalışmayı düşünen bir anlayışa sahip olduğunu söylemek zor. Kredi kartı diye bir şey var sonuçta, borçlanmak ve harcamak herhalde hiç bu kadar kolay olmamıştı. Kentli Çinli kadınlar üzerinde yapılan bir anket, onların bu yeni yaşam tarzından çok da uzak olmadığını gösteriyor. “Women of China-Çin’in Kadınları” adlı dergi tarafından yapılan ankete göre kentli Çinli kadınlar tasarruf yapmaktansa harcamayı seviyor.

Anketin en çarpıcı sonuçlarından biri, kentli kadınların 2009 yılında aylık gelirlerinin yüzde 63’ünü, kozmetikten kıyafete, tüketim mallarına yatırıyor olmaları. Ellerine geçen paranın sadece yüzde 24’ü ise karınca misali bir kenera koyuluyor. Bir yıl önce bu oran yüzde 32, 2006’da ise yüzde 55’di. Yine 2006’da, kentli Çinli kadınların parfüm, çanta, cep telefonu gibi tüketim mallarına gelirlerinden ayırdıkları pay da sadece yüzde 30’du. Üç yıl içinde bu oran iki katına çıktı, tassarruf edilen miktar da iki katından fazla bir oranda azaldı.

Çin'in büyük kentlerinde yaşayan kadınların ilgisi sadece alışverişle sınırlı değil. Anket kapsamında sorulan bir başka soru da seyahat talebinin arttığını gösteriyor. 2010 yılı içerisinde satın almak istedikleri şeyler sorulan kadınların yüzde 75'den fazlası bir tatil paketi satın almak istediklerini söylüyor. Tatil isteğini, elbise, aksesuar, kozmetik ve cep telefonu izliyor.

Araştırma Beijing, Shanghai gibi mega kentlerde yaşayan 1074 kadınla yapıldığı için ciddi genellemeler yapmak yanlış olur ancak gözle görülen bir eğilimi yansıtmadığı da söylenemez. Yaşam düzeyi yükseldikçe, birçok ülkede olduğu gibi Çin'de de tasarruf ve tüketim tercihlerinin değiştiği ortada. Değişen tercihler, Çin'deki pazarın da yeniden şekillenmesine neden oluyor. Yabancı, lüks markalar Çin'e hücüm ederken, Çinli üreticiler de kendi markalarını yaratarak, bu yeni pazardan pay almaya çalışıyorlar. Ünlü milyarder Warren Buffet, “Çin Malı” etiketinin ileride sadece ucuz ürünleri değil, “şık” ürünleri de çağrıştıracağını öne sürenlerden. Warren Buffet, Bil Gates ve kendisinin Çinli çanta üreticisi “Trands”ın tutkunlarından olduğunu da gizlemiyor. Çinli üreticlerin özellikle de Avrupalı lüks mal üreticileriyle kısa zamanda yarışması zor olsa da uzun vadede bu pazarda da Çinli markaların görüleceği konusunda hemen hemen herkes hemfikir. Çin'in büyüyen lüks tüketim malları pazarı bunun belki de bir garantisi. 2009 yılında yüzde 12 oranında büyüyen lüks tüketim malları pazarı 10 milyar ABD Doları'nı bulan bir büyüklüğe ulaştı. İç pazarın büyümesi, yabancı markalar kadar Çinli üreticiler için de yeni fırsatlar doğuruyor.

Beijing'in yabancılar tarafından en iyi bilinen alışveriş ve eğlence merkezlerinden biri olan San Li Tun'da, dünyaca ünlü markalara rastlamak artık kimseyi şaşırtmıyor. Sun Li Tun alışveriş köyüne batıdan girerseniz sizi lüks bir BMW marka otomobilin vitrinde sergilendiği bir mağaza, güneye bakan girişi tercih edersenizse, Adidas ve Japonların tekstil markası Uniclo karşılıyor. Kısa bir süre içerisinde Beijing'de dünyanın en lüks markalarının yüzde 40'ının mağaza açmış olacağı belirtiliyor. 280 birinci sınıf uluslararası markanın 101'i halihazırda Beijing'de şube açmış durumda. Özellikle genç tüketicileri hedef alan H&M mağazalarının Halkla İlişkiler Müdürü Wu Shuang, Çin'deki 27 mağazalarında geçen yıl gerçekleştirilen satışın 219 milyon ABD Doları'na ulaştığını söylüyor. 2009 yılında Beijing'de yapılan perakende satışların toplamı 531 milyar yuan. Bu rakamın yaklaşık 200 milyar yuanlık kısmı San Li Tun'un da yer aldığı Chaoyang bölgesiyle, elektronik aletler satan birçok gökdelenden oluşan Haidian bölgesinde gerçekleşti.

Boston Danışmanlık Grubu tarafından Ocak'ta yapılan bir araştırma, Çin'in önümüzdeki 5-7 yıl içerisinde dünyanın en büyük lüks tüketim ürünleri pazarı olacağını söylüyor. Kadınların tüketim alışkanlıklarını değiştirmesinin bu duruma katkı sağladığı kesin ancak özellikle otomobil ve elektronik eşya konusunda lüks malları tercih eden Çinli erkekleri de göz ardı etmemek gerekir.

Çeşitli kaynaklardan derlenmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder